Na długo przed tym, jak film „Parasite” podbił świat i zgarnął niemal wszystkie najważniejsze nagrody filmowe, w tym dwie statuetki Oscara w zeszłym roku, kultura koreańska nieustannie zyskiwała na popularności na całym świecie. Wraz z tą falą popularności Korei, znaną również jako Hallyu, być może słyszałeś o boysbandzie BTS. A może dzięki restauracjom z gwiazdkami Michelin, takim jak Cote i Atomix, rozwinąłeś zamiłowanie do wykwintnej kuchni koreańskiej. A może masz półkę wypełnioną koreańskimi kosmetykami do wieczornej 10-etapowej pielęgnacji skóry. Koreańskie seriale telewizyjne, choć nie mają tak dużego znaczenia krytycznego jak produkcja filmowa tego kraju, są nieodzownym elementem tkanki kulturowej – a wiele z najlepszych z nich można obejrzeć na Netflixie. Poniżej znajdziesz najbardziej rozrywkowe koreańskie dramaty, które można obejrzeć w serwisie streamingowym, od uroczych komedii romantycznych, przez thrillery, po niesamowite kostiumowe dramaty.
Mine
Najnowszy serial, o którym wszyscy mówią, właśnie zakończył swoją 16-odcinkową serię. Podobnie jak ostatnie koreańskie seriale, które przedstawiają poruszający obraz życia najbogatszych mieszkańców kraju (zobacz The Penthouse i Sky Castle, które niestety nie są jeszcze dostępne na Netflixie), Mine skupia się na potężnej rodzinie chaebol, a dokładniej na dwóch synowych, które próbują wywalczyć sobie tożsamość – i odzyskać to, co do nich należy – w patriarchalnym społeczeństwie. Połączenie Succession, Downton Abbey i Big Little Lies (morderstwo ujawnione w pierwszym odcinku stanowi punkt wyjścia dla całej fabuły), serial oferuje fascynującą i zawiłą intrygę, a także wyjątkowe aktorki w rolach głównych, Lee Bo-young i Kim Seo-hyung, która swoim nienagannym stylem i prezencją przypomina Tildę Swinton w filmie I Am Love.
Vincenzo
Gwiazda serialu Song Joong-ki wciela się w główną postać, Vincenzo, który w młodości został adoptowany przez szefa włoskiej rodziny mafijnej i stał się doradcą mafii. Wewnętrzne walki i zdrady zmuszają Vincenzo do ucieczki do Korei, gdzie znajduje nowego wroga do pokonania: bezwzględny konglomerat.
The Uncanny Counter
W tym wielkim paranormalnym hicie niepełnosprawny nastolatek zostaje zwerbowany do nadprzyrodzonej grupy znanej jako „Counters”, która ściga złe duchy, które uciekły z zaświatów, aby opętać ludzkich nosicieli i skłonić ich do popełnienia strasznych czynów. Jako członek tej grupy łowców demonów (której przykrywką jest sklep z makaronem) rozwija nadludzkie i psychiczne zdolności oraz prowadzi podwójne życie: w dzień jest licealistą, a nocą walczy ze złem.
Stranger
Ten uwielbiany serial kryminalny, który ma dwa sezony (a fani liczą na trzeci), znalazł się na liście najlepszych programów telewizyjnych 2017 roku według New York Timesa. Bae Doona, muza Louis Vuitton, wciela się w rolę uroczej detektyw, która wraz z empatycznym prokuratorem (który w dzieciństwie przeszedł nieudaną operację mózgu, w wyniku której ma bardzo niską inteligencję emocjonalną) rozwiązuje sprawę morderstwa. Po drodze odkrywają znacznie głębsze i bardziej podstępne siły, które działają w imieniu politycznych spisków, za którymi stoi ulubiony czarny charakter koreańskiej telewizji: zbyt potężne i bezużyteczne konglomeraty.
Start-Up
Jak sugeruje tytuł, Start-Up opowiada historię grupy millenialsów pracujących w koreańskiej wersji Doliny Krzemowej. Chociaż ich zmagania zawodowe mogą przypominać serial HBO Silicon Valley, jest to przecież koreański dramat, a serial jest bardziej komedią romantyczną (spodziewajcie się typowych trójkątów miłosnych, randek itp.).
Mr. Sunshine
Ten historyczny dramat rozgrywa się pod koniec okresu Joseon, ostatniej dynastii koreańskiej przed aneksją kraju przez Japonię na początku XX wieku. Lee Byung-hun wciela się w rolę amerykańskiego żołnierza Eugene’a Choi, który powraca do ojczyzny i zakochuje się w Go Ae-shin (graną przez aktorkę z filmu The Handmaiden, Kim Tae-ri), szlachciankę, która potajemnie pracuje na czarno dla Armii Cnotliwych, milicji walczącej o niepodległość Korei. Mr. Sunshine ma wszystkie składniki niezbędne do stworzenia wielkiego koreańskiego dramatu: trójkąty miłosne, historię i akcję. Ale przede wszystkim jest to piękna filmowa oda do Korei, zanim została ona na zawsze zmieniona.
It’s Okay to Not Be Okay
Zdrowie psychiczne – temat zazwyczaj bardzo tabu w Korei – jest głównym motywem tej serii. Popularna autorka książek dla dzieci (Seo Ye-ji) cierpi na antyspołeczne zaburzenia osobowości, natomiast pracownik oddziału psychiatrycznego (Kim Soo-hyun) ma wysoką inteligencję emocjonalną i dodatkowy bagaż w postaci opieki nad autystycznym starszym bratem. Dziewczyna spotyka chłopaka i zaczyna się proces zdrowienia.
Kingdom
W tym oryginalnym serialu Netflixa (ukazały się już dwa sezony, trzeci jest w trakcie produkcji), którego akcja rozgrywa się w epoce Joseon, król zostaje w tajemniczych okolicznościach dotknięty dziwną chorobą i uznany za zmarłego. Książę Lee Chang (Ju Ji-hoon) próbuje dowiedzieć się, co stało się z jego ojcem, ale zostaje uwięziony poza pałacem przez swoją żądną władzy macochę i ojca, którzy spiskują, aby utrzymać stan króla w tajemnicy, dopóki nie zapewnią sobie władzy nad tronem (między innymi pozbywając się Lee Changa). Okazuje się, że król nie umarł – przemienił się w pożerającego ludzkie mięso zombie. Zaraza zaczyna rozprzestrzeniać się po całym królestwie i to na księciu dziedzicznym spoczywa obowiązek ocalenia ludu – oraz ujawnienia złowrogiego spisku, który kryje się za przejęciem władzy przez jego macochę. To jak „Gra o tron” połączona z „The Walking Dead”, ale w XVII-wiecznej Korei. Podobnie jak te seriale, „Kingdom” stawia pytanie: czy ludzie mogą być bardziej potworni niż zombie, które ich ścigają? Tak.
Itaewon Class
Najpierw Park Sae-ro-yi (Park Seo-joon) zostaje wyrzucony ze szkoły za pobicie łobuza, który okazuje się być synem bardzo wpływowego właściciela koncernu spożywczego Jangga Group. Następnie traci ojca w wypadku z udziałem nieudolnego kierowcy, którym jest – ktożby inny? – ten sam bogaty łobuz. Po tym, jak prawie pobił na śmierć mordercę swojego ojca, Sae-ro-yi trafia do więzienia na trzy lata. Po wyjściu na wolność przysięga, że zniszczy potężną firmę spożywczą, która zrujnowała mu życie, otwierając bar w dzielnicy Itaewon w Seulu, z zamiarem przekształcenia go w sieć franczyzową. Ta historia outsidera otrzymała dobre oceny za różnorodność postaci – wśród pracowników baru znajduje się transseksualistka, Koreańczyk z Gwinei, były gangster i socjopata – oraz za opis trudności, z jakimi borykają się oni, próbując zintegrować się ze społeczeństwem, które rzadko jest przyjazne dla obcych.
When the Camellia Blooms
Kobieta (Gong Hyo-jin) przeprowadza się do małego miasteczka wraz z małym synkiem i otwiera bar. Musi zmagać się z ciągłymi drwinami kobiet z wioski, po pierwsze dlatego, że jest samotną matką (kolejny temat tabu w Korei), a po drugie dlatego, że zarabia na życie serwując alkohol, głównie mężczyznom. Jej przybycie nie wszystkim się podoba: lokalny policjant (Kang Ha-neul) natychmiast się w niej zakochuje. Pomimo komediowego stylu serialu, przeplatanego szczególnie wzruszającymi opisami relacji między bohaterką a jej synem, jest to również thriller. Na wolności grasuje seryjny morderca, a ona będzie jego kolejną ofiarą, chyba że jej wielbiciel zdąży go złapać.
Extracurricular
Dla swojego otoczenia Oh Ji-soo (Kim Dong-hee), uczeń ostatniej klasy liceum, jest kolejnym typowym przykładem nadarzonego i inteligentnego ucznia, tak nudnego, że nawet jego doradca zawodowy sugeruje mu, aby mniej się uczył i prowadził życie towarzyskie. Poza godzinami lekcyjnymi pracuje jako ochroniarz w nielegalnej agencji towarzyskiej (ukrywając swoją tożsamość), aby zarobić wystarczająco dużo pieniędzy na przyszłość. Kiedy jeden z kolegów z klasy odkrywa jego sekret i chce dołączyć do firmy, sprawy stają się znacznie bardziej skomplikowane i niebezpieczne.
Hospital Playlist
Ten serial, podobny do Grey’s Anatomy, opowiada historię pięciu przyjaciół, którzy są nierozłączni od czasów studiów medycznych, a obecnie pracują jako lekarze w tym samym szpitalu. Serial przedstawia ich skomplikowane życie, zarówno w sali operacyjnej, jak i poza nią. A jednym ze sposobów, w jaki się odprężają, jest granie w zespole raz w tygodniu (stąd tytuł serialu).
Hyena
W tym dramacie prawniczym o dwóch adwokatach reprezentujących 1% społeczeństwa Yoon Jae-hee jest partnerem w prestiżowej kancelarii adwokackiej z doskonałymi osiągnięciami i ogromnym ego. Jung Geum-ja prowadzi własną kancelarię adwokacką. Jedyne, co łączy tych dwóch mężczyzn, to ogromna ambicja. Walczą o najbardziej prestiżowe i lukratywne sprawy, robiąc wszystko, co w ich mocy, aby je zdobyć. Doskonała obsada (Ju Ji-hoon z serialu Kingdom i gwiazda filmowa Kim Hye-soo) sprawia, że Hyena to film, który zapewnia doskonałą rozrywkę.
Vagabond
Po katastrofie samolotu, którym leciał jego młody bratanek, kaskader Cha Dal-gun (Lee Seung-gi) przysięga, że odkryje prawdę. Z pomocą agentki Narodowej Służby Wywiadowczej Go Hae-ri (Bae Suzy) oboje zaczynają odkrywać spisek terrorystyczny, który prowadzi do Błękitnego Domu (alias prezydenckiej rezydencji).
The Heirs
Pomyśl o tym popularnym dramacie z 2013 roku jako o koreańskiej wersji serialu The O.C. Cha Eun-sang (Park Shin-hye) podejmuje pracę dorywczą, aby utrzymać się, i mieszka w domu bogatej rodziny Kim, gdzie jej matka jest guwernantką. Stypendium pozwala jej zapisać się do liceum, do którego uczęszczają dzieci należące do 1% najbogatszych mieszkańców Korei, gdzie wkrótce zostaje uwikłana w trójkąt miłosny z udziałem syna rodziny Kim, Kim Tan (Lee Min-ho) i jego zaprzysięgłego wroga, Choi Young-do (Kim Woo-bin).
Crash Landing on You
Południowokoreańska dziedziczka (Son Ye-jin) uprawia paralotniarstwo i przypadkowo ląduje po złej stronie DMZ (strefy zdemilitaryzowanej oddzielającej obie Koree). Zostaje uratowana przez Ri Jeong-hyeoka (Hyun-bin), kapitana północnokoreańskiej policji specjalnej. Jak można się było spodziewać, zakochują się w sobie, a on musi zachować swoją tożsamość w tajemnicy i odwieźć ją do domu, zanim ktoś odkryje, kim ona jest. Crash Landing on You odniosło ogromny sukces (obecnie jest trzecim najczęściej oglądanym programem w historii koreańskiej telewizji) dzięki gwiazdorskiej obsadzie, solidnej obsadzie drugoplanowej i wielowymiarowemu przedstawieniu życia w Korei Północnej.
Romance is a Bonus Book
Kang Dan-i (Lee Na-young), była redaktorka reklamowa, jest bezrobotna, rozwiedziona i samotną matką. Jej najlepszy przyjaciel Cha Eun-ho (Lee Jong-suk) jest uznanym pisarzem i redaktorem naczelnym wydawnictwa. Eun-ho prosi Dan-i, aby znalazła mu sprzątaczkę, ale ona, nie wiedząc o tym, potajemnie zaczyna sprzątać jego dom. W końcu musi wyznać Eun-ho swoją orientację seksualną i przyjmuje tymczasową pracę w jego wydawnictwie. Trudności i dyskryminacja, z jakimi Dan-i musi się zmierzyć, próbując wrócić na rynek pracy po odejściu z niego, aby wychować dziecko, dodają kolejną warstwę tej uroczej komedii romantycznej.